Nauczyciel przesyłający sprawozdanie z wyborów mógł dołączyć swój dowolny komentarz. Wszystkie wnikliwie przeczytaliśmy i przeanalizowaliśmy. Okazały się bardzo cennym źródłem wiedzy o przebiegu wyborów i problemach bibliotek.
To nieprawda, że dzieci i młodzież nie czytają – jeśli tylko przedstawimy im atrakcyjną ofertę, to przyjdą i dany tytuł wypożyczą. Bo niektóre książki są tak poczytne, że przechodząc z rąk do rąk wcale nie wracają na półkę, a nawet są na nie zapisy.
Z czytelnictwem nie jest źle, ale dajcie nam książki, chcemy czytać!!!!
Pomysł z wyborami książek jest strzałem w dziesiątkę. Dzięki niemu udało się „upiec dwie pieczenie na jednym ogniu”. Młodzież z ochotą włączyła się do akcji i z zainteresowaniem śledziła czy książki, które wybierali znalazły się już w bibliotece. Dyrekcja natomiast stanęła na wysokości zadania i zgodziła się na zakup książek, na które głosowali uczniowie. Kiedy zamówione książki przyszły okazało się, że przydałyby się nowe regały i tym sposobem, oraz dzięki zaradności pani dyrektor biblioteka wzbogaciła się nie tylko o nowe książki, ale również o nowe meble biblioteczne. Zamierzam kontynuować pomysł z wyborem książek przez młodzież i tym samym zachęcić ich do częstszego sięgania po książki.
Uczniowie bardzo chętnie wzięli udział w wyborach, żałowali, że mogli tylko wybierać po trzy książki.
Młodzież podawała także ogólne informacje o tym, że czyta mangę, komiksy, kryminały, horrory, komedie, książki podróżnicze i przygodowe bez wymieniania tytułów.
Na podstawie wyników utworzyliśmy listę 92 książek, które pojawiły się na kartach do głosowania. Wiele tytułów znaliśmy, o niektórych słyszeliśmy, ale były też książki zupełnie nam nieznane.
Zaskoczyła nas i ucieszyła duża liczba tytułów na liście, jest wśród nich wiele takich, których nie mamy w bibliotece, świadczy to o tym, że uczniowie naszej szkoły poszukują książek w różnych miejscach, jak prawdziwi czytelnicy.
Świetna akcja, potrzebna, spotkała się z bardzo pozytywnym odzewem ze strony młodzieży.
Uczniowie wrzucali swoje "głosy" w szkolnej bibliotece, a cała akcja poprzedzona była ogłoszeniami, rozmowami o książkach na lekcjach z wychowawcami oraz spotkaniami z rodzicami klas I podczas wywiadówek śródrocznych. Najważniejsze, że listy powstały, choć niektóre wybory mnie zaskoczyły :-). Zaczynam poszukiwania nowych tytułów i pieniędzy na ich zakup :-) Uda się!
Przy okazji bardzo dziękuję Organizatorom za pomysł. Sama jako polonistka byłam bardzo ciekawa, co młodzież teraz czyta, bo na lekcjach sprawia wrażenie, że niewiele. Na szczęście okazało się to nieprawdą :) Mam teraz pretekst do dyskusji z uczniami i dalszych działań promujących czytanie.
Ta bardzo ciekawa inicjatywa spotkała się z pozytywnym odbiorem gimnazjalistów. Po raz kolejny prawo do decydowania, możliwość samostanowienia o ważnych dla nich sprawach okazało się zbawienne dla ich zaangażowania. Tym bardziej że Ogólnopolskie Wybory Książek powiązaliśmy z głosowaniem na tekst Szkolnego Kodeksu Zdrowia.
W zorganizowanych wyborach wzięli udział wszyscy uczniowie kl. 1-6 naszej szkoły. W propagowanie haseł akcji i organizację przebiegu samych Wyborów Książek zaangażowali się uczniowie klasy piątej wspierani przez Samorząd Szkolny.
Niezbędnym czynnikiem było wsparcie udzielone przez wszystkich nauczycieli zespołów klasowych. Udział w Ogólnopolskich Wyborach Książek skłonił nas do przeprowadzenia szeregu pogadanek na temat czytelnictwa dzieci i młodzieży oraz wykonania szeregu gazetek ściennych.
Frekwencja wyniosła ponad 89% - w wyborach wzięli udział wszyscy uczniowie obecni tego dnia w szkole. Komfort i tajność głosowania zapewniła ustawiona w lokalu wyborczym kabina.
Głosowanie poprzedzone było akcją promocyjną: aktyw biblioteczny wykonał i rozwiesił w szkole plakaty informujące o terminie, celach i metodzie glosowania.
W tygodniu poprzedzającym głosowanie akcja była nagłaśniana w szkolnym radiowęźle. Bibliotekarz odwiedził także wszystkie klasy prosząc uczniów o wcześniejsze przegotowanie spisu książek na które zamierzają zagłosować (zwłaszcza w klasach I – III), co zdecydowanie usprawniło przebieg Wyborów.
Cieszę się, że mogliśmy brać w nim udział, choć nasza szkoła leży poza granicami Polski. W Czechach system szkolnictwa jest trochę inny, ponieważ uczniowie nie przechodzą po 6. klasie do gimnazjum, ale zostają jeszcze w podstawówce. Dlatego moje sprawozdania obejmują również klasy 7-9. Mam nadzieję, że to nie przeszkadza. Dzieci z wielkim zaintresowaniem brały udział w projekcie, z czego bardzo się cieszę, ponieważ każda forma zachęcania uczniów do czytania polskich książek jest dobra. Zwłaszcza u nas w Czechach.
Wcześniej o wyborach informowano na gazetce obok biblioteki i na korytarzach oraz na apelu szkolnym. Uczniom podobała się przeprowadzona przez aktyw biblioteczny sonda „dlaczego lubię czytać / dlaczego nie lubię czytać”. Większość uczniów wypełniła ankiety bardzo rzetelnie.
17 uczniów nie zaznaczyło żadnej książki, jedna osoba napisała, że nie umie czytać, druga: nie czytam książek, ale zacznę obiecuję.
Dzień w szkole minął niezwykle radośnie, wybory wywołały duże poruszenie wśród użytkowników odwiedzających bibliotekę. Przedsięwzięcie doskonale wpisało się w promocję czytelnictwa i biblioteki w środowisku szkolnym!
Czy uczniowie przeczytali „Pięćdziesiąt twarzy Greya”, czy raczej chcieliby dopiero przeczytać? Jaką rolę w wyborach odegrała projekcja filmu „ 50 twarzy Greya” w reżyserii Sama Taylora-Johnsona? Nasza biblioteka nie posiada w zbiorach tej książki, stąd nasze zdziwienie miejscem w rankingu. Ciekawi jesteśmy jaką pozycję na listach ogólnopolskich zajmie ten tytuł? Jeżeli wysoką – to chylimy czoła przed profesjonalizmem jakim odznaczają się medialni kreatorzy czytelniczych gustów.
Uczniowie chętnie i z zaangażowaniem uczestniczyli w przedsięwzięciu, traktując je poważnie. Podawana literatura w niewielkim stopniu stanowi księgozbiór biblioteki szkolnej, w większości jest to beletrystyka.
Uczniowie przychodzili grupowo podczas godzin wychowawczych, zajęć świetlicowych i dodatkowych. Bardzo chętnie głosowali i z dumą wrzucali głosy do urny!
Do przeprowadzenia wyborów zaangażowano dzieci z Koła Przyjaciół Książki, które samodzielnie przygotowały stroje okolicznościowe.
W trakcie wyborów w kl.III uczniowie wykonali ilustracje do swoich ulubionych książek. Prace zaprezentowano na wystawie w czytelni.
Cieszę się, że wpadliście Państwo na ten wspaniały pomysł i znaleźliście dość energii, żeby go realizować.
Na dwa tygodnie przed głosowaniem rozesłano informacje do uczniów nauczycieli języka polskiego oraz wychowawców na temat Ogólnopolskich wyborów książek. Zapoznano uczniów z regulaminem umieszczając go na stronie internetowej szkoły , na Facebooku oraz przekazując informacje w szkolnej bibliotece.
Ogólnopolskie Wybory Książek. Jest to bardzo ciekawa akcja i jej wyniki z pewnością będą pomocą w naszej szkole.
Wiele tytułów znajduje się w naszej szkolnej bibliotece, ale też uczniowie podają tytuły, których brakuje i dzięki wyborom wiadomo będzie jakie książki zakupić (…). Cieszy mnie fakt, że uczniowie znają książki, czytają je, potrafią zapamiętać tytuły i zaproponować je jako własne ulubione pozycje.
Lista, którą razem z uczniami stworzyliśmy pomoże nam w zakupie książek do biblioteki. Dzięki podanym tytułom książek mogłam też poznać zainteresowania i wybory czytelnicze moich uczniów, użytkowników biblioteki. Uważam, że dzięki tego rodzaju akcjom rozwijamy czytelnictwo wśród dzieci i młodzieży.
Wybory książek zostały zorganizowane w bibliotece , uczennice z kółka wykonały urnę, przebrały się w niebieskie pelerynki i zachęcały uczniów do głosowania. Wybory cieszyły się ogromnym zainteresowaniem.
Akcję poprzedzono przygotowaniami. Na godzinach wychowawczych każda z klas przeprowadziła dyskusję na temat wartościowych książek, których lektura była dla uczniów przygodą. Następnie klasy przygotowały „plakaty wyborcze” zachęcające do ich przeczytania, które zostały rozwieszone na korytarzu przed biblioteką szkolną oraz na okolicznościowej gazetce.
Cała akcja spotkała się z ogromnym zainteresowaniem uczniów i bardzo przychylnym nastawieniem Dyrekcji Szkoły. Wszyscy z zainteresowaniem śledzili propozycje tytułów książek, które podajemy poniżej. Wiele z nich znajduje się w zbiorach naszej biblioteki, a sugestie młodzieży będą bardzo pomocne przy wzbogacaniu księgozbioru.
Uczniowie bardzo poważnie podeszli do akcji. Oddali wiele głosów. Zaprzeczyli powszechnej tezie, że młodzi ludzie nie czytają. Dla nas była to również podpowiedź, jaka literatura fascynuje współczesną młodzież i pod jakim kątem powinnyśmy uzupełniać nasz księgozbiór.
Ogólnopolskie Wybory Książek zostały przeprowadzone w Filii Nr 1, MBP w Pyskowicach w ramach organizowanych zajęć w czasie ferii zimowych. Grupa dzieci samodzielnie wykonała urny do głosowania a ponadto zapoznała się z celami i zasadami głosownia.
Dziękujemy za bardzo ciekawą akcję, dzięki niej można było wiele się dowiedzieć o upodobaniach dzieci, a także o nowościach wydawniczych. Uczniowie z naszego aktywu bibliotecznego z entuzjazmem pomagali w organizacji wyborów.
Jesteśmy szkołą szpitalną, uczniami są pacjenci szpitala neuropsychiatrycznego. Stąd niewielka liczba uczestników. Niektórzy z nich przebywają na oddziałach szpitalnych. Wybory zatem były trudne, ale przeprowadziliśmy je.
Poniżej podaję link do materiału, który stanowi potwierdzenie przeprowadzonej akcji (krótki filmik z recenzjami książek, jakie zaprezentowali nasi uczniowie). Gdyby była konieczność wysłania materiału w innej formie, to proszę o informację.
W tym przedziale wiekowym uczniowie najczęściej podali tytuły książek, które znajdują się w bibliotece (dużo lektur), ale widać też, że już samodzielnie zaczynają wybierać inne (spoza kanonu lektur) współczesne pozycje.
Większość głosowań odbywała sie na lekcjach języka polskiego i połączona była z dyskusją na temat najbardziej interesujących książek. Czasami dochodziło do sprzeczek, który rodzaj literatury jest najlepszy.
Wybory zorganizowano w bibliotece szkolnej we współpracy
z dyrekcją szkoły, rodzicami, wychowawcami i polonistami. W klasie I SP wybory książek połączono z uroczystym pasowaniem na czytelnika. Akt wyborczy został poprzedzony krótka pogadanką na temat zasad demokracji oraz z głośnym czytaniem fragmentów i prezentacją książki Roksany Jędrzejewskiej – Wróbel pt. „Jak to działa? Elementarz demokracji”.
Bardzo ciekawa akcja, mamy nadzieję, że choć na część wybranych przez młodzież tytułów otrzymamy fundusze.
Nie jest tajemnicą , że współczesna młodzież lwią część czasu wolnego poświęca na przeglądanie stron internetowych, gry komputerowe, korzystanie z komunikatorów, więc mogłoby się wydawać, że na lekturę książek nie pozostaje wiele czasu. Okazało się, że zainteresowanie wyborami było niezwykle duże, przeszło nasze oczekiwania! Uczniowie z pełnym zaangażowaniem głosowali na ulubione tytuły książek, które chcieliby zakupić do biblioteki szkolnej. Przy okazji wszyscy dobrze bawiliśmy się. Okazuje się, że czytanie dla przyjemności wciąż pozostaje dla młodych Polaków jednym ze sposobów spędzania wolnego czasu, choć ma coraz liczniejszą i atrakcyjniejszą konkurencję.
Planując zakupy, kierujemy się zgłaszanymi przez uczniów potrzebami.
Kampania została nagłośniona w gimnazjum poprzez ogłoszenia na: stronie internetowej szkoły i e-Dzienniku. Na szkolnych korytarzach rozwieszono plakaty i umieszczono informację na telebimie szkolnym.
W przedsięwzięciu wzięli udział wszyscy uczniowie szkoły (prawie 100%) z wyjątkiem siedmiorga dzieci dłużej chorych.
Z przyczyn organizacyjnych (oszczędność czasu uczniów przygotowujących się do matury) wybory przeprowadzono w formie ankiety elektronicznej, rozesłanej młodzieży za pośrednictwem dziennika Librus. (…) . Formularz ankiety (po wcześniejszych ogłoszeniach w formie plakatu oraz informacji ustnych i elektronicznych) dostępny był dla czytelników przez 3 dni.
Ogólne uwagi:
- dzieci i młodzież czytają! głównie książki wybrane przez siebie, są to najczęściej nowości wydawnicze na rynku
- czytają kolejne części cyklu lub serii a nawet całość
- jest grupa uczniów, która zagłosowała tylko na tytuły przerabianych lektur obowiązkowych
- jest grupa uczniów, która czyta tylko poradniki dla użytkowników gier komputerowych oraz książki napisane na podstawie gry
- wielu tytułów, na które uczniowie oddali głosy nie ma w zbiorach biblioteki szkolnej
Uczniowie jednak czytają. W księgozbiorach bibliotek szkół ponadgimnazjalnych największym problemem jest brak książek, które młodzież czytałaby dla przyjemności. W bibliotekach szkolnych brakuje nowości czytelniczych, przez co nie stanowimy praktycznej żadnej konkurencji, pod tym względem, dla pozostałych typów bibliotek. Nie należy zapominać, że biblioteka szkolna jest dla niektórych uczniów jedynym miejscem, gdzie „spotyka” się on z książką, a przez to istnieje możliwość rozbudzenia w nim zainteresowania literaturą.
Uczniowie klas młodszych otrzymali karty do głosowania na jeden dzień do domu, toteż większość propozycji została skonsultowana z rodzicami, którzy najlepiej zaobserwują, po jakie tytuły najchętniej sięgają ich dzieci.
Zorganizowana została również kampania wyborcza w której wystartowało trzech kandydatów: Rywalki Kiery Cass, Zaginiona dziewczyna Gilliana Flynna oraz Dziewczyny z Powstania Anny Herbich. W tygodniu poprzedzającym czwartkowe wybory dziewczyny ze szkolnego kółka bibliotecznego odgrywały scenki związane z tematyka tych powieści. W poniedziałek na najdłuższej przerwie po szkolnych korytarzach przechadzały się dwie piękne i tajemnicze damy w białych suniach. Były to bohaterki historii pewnych Eliminacji, w których stawką było serce księcia i królewska korona. We wtorek doszło do „strasznej” zbrodni i na szkolnym korytarzu agentki CSI zbierały dowody i odciski palców w głośnej sprawie zniknięcia pięknej Amy Dunne, zaginionej dziewczyny. Ostatniego dnia kampanii wyborczej przedstawiona została postać jednej z dzielnych i walecznych kobiet Powstania Warszawskiego.
Jak się okazało działania kółka przyniosły efekty i kilka osób zagłosowało na naszych kandydatów. Dziewczyny chętnie zaangażowały się w akcję promocyjną książek. Miały przy tym mnóstwo frajdy, co zapewnie widać na dołączonych fotografiach.
Respondenci w większości przypadków podawali tylko tytuły książek bądź interesującą ich tematykę, np. książki o chomikach, dinozaurach, śwince morskiej itp. Generalnie uczniowie mają problem z zapamiętaniem nazwisk autorów. Mimo iż na kartach do głosowania była informacja, że należy podać tytuły książek ostatnio przeczytanych, dzieci wypisywały również książki, które chciałyby przeczytać. Może to wynikać z tego, że raz w roku podczas Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych organizowane jest głosowanie na książki, o które należałoby wzbogacić zbiory biblioteki szkolnej.
Uczniowie czasem nie podawali poprawnego tytułu, a np.: imię głównego bohatera (np. „Lampo”, czyli „O psie, który jeździł koleją”). Podawali również tytuły filmów, np. „Hobbit. Pustkowie Smauga” lub „Harry Potter i insygnia śmierci cz. 1” zamiast tytułów książek.
Jak pokazuje lista tytułów, uczniowie szkoły podstawowej wymieniali głównie lektury, natomiast uczniowie gimnazjum - tytuły książek, których niestety w naszej bibliotece nie posiadam.
Przy okazji wyborów prowadzono „kampanię wyborczą” promującą książki do Nagrody Literackiej Nike; druga grupa promowała literaturę światową pod hasłem „Co czytać? Kanon literatury światowej.” Główne zadania realizowały uczennice klasy 2 zasadniczej szkoły zawodowej. W trakcie przedsięwzięcia uczennice poznały program graficzny Corel oraz zasady tworzenia logo- wypracowano wewnętrzne logo wyborów, które wykorzystano do projektowania plakatu. Opracowane, wydrukowane i rozwieszone plakaty promowały przedsięwzięcie w szkole. Uczniowie dokumentowali całość; wykonane zdjęcia obrabiali w programie Picasa, doskonaląc swe umiejętności pracy w TI.
Uczniowie klasy 2 gimnazjum organizowali projekt związany z reklamą książek. Gimnazjaliści i uczniowie klasy 6 przygotowali z pudełek „klocki” z tytułami książek, które znajdowały się na korytarzu szkolnym.
Uczniowie klas 1-3 (SP) budowali wieże z „klocków” i jednocześnie mieli okazję przypomnieć sobie popularne tytuły książek.
Przeprowadzono zajęcia czytelnicze o wyborach książek.
W wyborach uczestniczyło 100% uczniów obecnych w szkole uczniów.
Dzieci z oddziału przedszkolnego jeszcze nie potrafią pisać, dlatego rozmawiały o ulubionych książkach,
Głosowanie odbyło się jednocześnie z udostępnianiem naszym uczniom ogólnoszkolnej wystawy „Pan tu nie stał – życie codzienne w PRL”.
W naszej szkole odbył się apel, podczas którego ogłoszono Ogólnopolskie Wybory Książek. Jednocześnie podkreślono wagę czytania książek przez całe życie i poinformowano o nowościach zakupionych do biblioteki szkolnej.
Każdy uczeń potwierdzał podpisem swoją obecność po czym odbierał kartę do głosowania (członkowie komisji posiadali listy uczniów w klasach oraz karty do głosowania). Karty uczniowie wrzucali do urny. Komisja podliczyła głosy uczniów i sporządziła protokół z glosowania.
Należy chyba z dystansem potraktować pierwszą pozycję na liście i inne części tej trylogii. Ich wysokie miejsce nie wynika prawdopodobnie z tego, że wszyscy ci uczniowie ją czytali, lecz z szumu medialnego wokół filmu. Tak samo zastanawiające są niektóre tytuły z listy lektur szkolnych (np. Balladyna), które niekoniecznie uczniów zachwycają, ale może ci uczniowie nie czytali po prostu nic innego w ostatnim (i nie tylko) czasie.
Bardzo ciekawa akcja, doskonały pomysł, mieliśmy wszyscy świetną zabawę: dzieci i my, bibliotekarki. Przy okazji sporo się dowiedziałyśmy o gustach czytelniczych uczniów, szczególnie gimnazjalistów, którzy na co dzień nie zawsze chcą rozmawiać o książkach. Gratulujemy pomysłodawcom tego projektu.
Akcja wywołała w moje szkole duże zainteresowanie. Stała się okazją do burzliwych dyskusji czytelniczych. Co napawa optymizmem, okazało się, że uczniowie mojej szkoły mają rozległe i bardzo różnorodne zainteresowania czytelnicze i czytają książki bez przymusu, dla przyjemności!
Myślę, że efekt przeprowadzonych badań – 257 typów książek o skrajnie różnorodnej tematyce na 374 uczniów uczestniczących w wyborach – zaskoczył mnie i innych nauczycieli. W efekcie, wiele spośród zaproponowanych przez uczniów książek wpiszę na listę planowanych zakupów.
Wybory książek cieszyły się dużym zainteresowanie uczniów. Dzieci chętnie zaangażowały się w akcję i z niecierpliwością czekały na dzień Wyborów. Mam nadzieję, że przedsięwzięcie zaowocuje w naszej szkole zwiększoną liczbą czytelników biblioteki.
Wybory cieszyły się dużym zainteresowaniem dzieci i dużą frekwencją. Na 398 uczniów naszej szkoły wzięło udział 336. W wyniku wyborów wytypowano 190 pozycji ulubionych książek.
Cieszymy się, że podejmowane sa takie akcje, zwłaszcza, że służą nie tylko poznaniu gustów czytelniczych dzieci i młodzieży (a te, wbrew opinii, że młodzież nie czyta książek, okazują sie zadziwiająco różnorodne), ale także - akurat w naszym przypadku - integracji srodowiska szkolnego :)
W Ogólnopolskich Wyborach Książek bardzo chętnie wzięli udział uczniowie naszego gimnazjum. Biblioteka szkolna posiada niewielki księgozbiór, składający się z około 2000 książek, są to głównie lektury i podręczniki szkolne.
Jest jednak, znaczna grupa uczniów, którzy chętnie czytają, wymieniają się pozycjami, dyskutują, a nawet są tacy, którzy sami próbują swoich umiejętności pisarskich, biorąc udział w konkursach literackich.
Na lekcjach języka polskiego chętnie wykonują prace związane z przeczytanymi książkami, nagrywają filmy, wykonują plakaty, makiety, rysują komiksy.
Jako bibliotekarz szkolny (26 lat stażu) BARDZO DZIĘKUJĘ za Waszą inicjatywę !!! Wyniki głosowania uczniów również dały informację o aktualnych zainteresowaniach czytelniczych nauczycielom w naszej szkole i będą wskazówką do bieżących zakupów książek do naszej szkolnej biblioteki. Ciekawi mnie bardzo, czy wybory naszych dzieci pokryją się z tendencjami ogólnopolskimi (?!)
Wyrażamy uznanie dla pomysłu i procedur przeprowadzenia akcji wyboru książek. Proste zasady konkursu zachęcały do działania i nikogo nie zraziły.
Jeszcze przed Wyborami pani Dyrektor Agnieszka Górska obiecała, że przeznaczy ok. 1000 zł na książki z pierwszej dwudziestki. Dzięki temu, już po świętach gimnazjaliści będą mogli sięgnąć po ulubioną lekturę. Zamówiłam 33 książki ( pojedyncze tytuły albo po 3 kolejne tomy z serii). Niektórych książek na pewno nie zamówię (seria z Greyem), a takie szkolne wybory książek będę powtarzać co jakiś czas, żeby dowiedzieć się, jakimi tytułami uzupełniać szkolny księgozbiór.
Wybory odbyły się na holu naszej szkoły w najbardziej reprezentacyjnym miejscu - tuż przy wielkim godle szkoły. Głosowano chętnie, często zastanawiając się dłużej nad swoimi wyborami. Całe wydarzenie przebiegło w bardzo miłej i sympatycznej atmosferze. Młodzi wyborcy z dumą i radością oddawali swoje głosy mając nadzieję, że książki, na które głosują znajdą się w szkolnej bibliotece. Okazało się, że uczniowie czytają chętnie i nie ograniczają się tylko do lektur, co pozwoliło na stworzenie niezwykle ciekawej listy książek, z której z pewnością warto, by kilka pozycji pojawiło się w bibliotece. Dla młodych wyborców wydarzenie to było okazją do kształtowania postaw obywatelskich, a dla bibliotekarzy - okazją do zapoznania się z nowymi, niezwykle ciekawymi tytułami, czytanymi przez uczniów. W wyborach wzięło udział łącznie 277 osób (klasy I-III oraz IV-VI), a wskazano ponad 150 tytułów, z czego dominowały tytuły fantastyczne wśród klas starszych oraz nowe pozycje z pewną dozą poczucia humoru jak Koszmarny Karolek, czy książki Grzegorza Kasdepkego w klasach młodszych.
Z rozmów z uczniami przed i podczas trwania akcji wynika, że chcą mieć w bibliotece nie tylko lektury szkolne czy literaturę popularnonaukową, lecz także książki do poczytania w wolnej chwili. Szukają literatury młodzieżowej, nowości wydawniczych, itp.
Bardzo udana i ciekawa akcja. Dzieci cieszyły się z tego, że mogą o czymś decydować i pyta się je o zdanie w sprawach, które ich dotyczą. Większość bardzo interesuje się książkami. Jako bibliotekarz mam tego dowody na każdej przerwie. Zdarza się, że dzieci jest więcej niż biblioteka może pomieścić.
Niektóre wybory książek zaskoczył mnie. Warto było przeprowadzić badanie, aby zdobyć te informacje. Zmieniły one moje wyobrażenie o czytelnikach zwłaszcza ze starszych klas. Niektórzy są nadzwyczaj dojrzali.
W ogóle większości tytułów, na które zagłosowała młodzież, w naszej bibliotece nie ma.
Ogólnopolskie Wybory Książek były wydarzeniem, w które zaangażowała się prawie cała społeczność szkoły. Informacje o wyborach zamieszczono na internetowej szkoły. Członkowie Samorządu Szkolnego wspólnie z uczennicami klas IV-VI przeprowadzili akcję agitującą dzieci do udziału w wyborach. Plakaty widoczne były w całej szkole. Nauczyciele historii omawiali zagadnienie wyborów na lekcjach (edukacja obywatelska), a w holu głównym szkoły uczniowie mogli oglądać prezentację, informującą o szczegółach wyborów.
Wyniki głosowania nie były zaskakujące. Dzieci głosowały przede wszystkim na tytuły książek, które dostępne są w bibliotece. Oczywiście jest „ale” i to „ale” dotyczy książki, która w bibliotece dla dzieci znaleźć się nie powinna i nie znajduje się. Ponad 40 głosów oddanych na „50 twarzy Greya” w szkole podstawowej. Żart? Nie sądzę. Obawiam się, że taki stan rzeczy, z jednej strony może świadczyć o ogromnym wpływie mediów i reklamy na świadomość małego dziecka, z drugiej natomiast o braku dialogu pomiędzy dziećmi i rodzicami. I tu pojawia się zapewne problem, o którym należy rozmawiać w szkole i w domu, nie tylko z dziećmi, ale także z rodzicami.
Ogólnopolskie Wybory Książek to bardzo ciekawy sposób na poznanie preferencji czytelniczych młodzieży. Kampania wyborcza w naszym gimnazjum trwała już od lutego. Uczniowie i ich rodzice mogli przeczytać o Ogólnopolskich Wyborach Książek na łamach gazety szkolnej „Piątka”.
Biblioteka tego dnia wyglądała zupełnie jak lokal wyborczy. Za stołem siedziała komisja wyborcza, lady biblioteczne zostały nakryte zielonym suknem, na blacie widniały napisy komisja wyborcza i leżały listy do głosowania, a bok urny w stojaku stała flaga biało – czerwona. Po zejściu do biblioteki, powitaniu przez Przewodniczącą Wyborów i podpisaniu się na liście wyborczej dopiero wtedy można było wrzucić swój głos do prawdziwej urny wyborczej.
Wysoka frekwencja wyborcza świadczyła, że młodzieży spodobała się ta inicjatywa. Mamy nadzieję, że wybory przyczynią się do podniesienia czytelnictwa wśród uczniów.
Uczniowie klas VIa i VIb przygotowali reklamy książek . Wykorzystali w tym celu narzędzia TIK (technologia informacyjno-komunikacyjna): aplikacje udostępniane w ramach usługi Google Apps. Efekty pracy zostały zaprezentowane społeczności szkolnej w dniach 18-25 marca w formie wystawy pt: "Wybierz swoje książki " na korytarzy szkolnym oraz prezentacji multimedialnej wyświetlanej w stołówce szkolnej w czasie przerw obiadowych. Akcja zakończyła się ankietą, podczas której uczniowie mieli możliwość wybrania książek.
Cieszymy się z poniższych wyborów książek i bylibyśmy szczęśliwy mając choć część z proponowanych tytułów.
Generalnie dzieci podawały tytuły, z którymi zetknęli się w bibliotece szkolnej (najczęściej lektury obowiązkowe), trudno na podstawie tych wyborów określić co dzieci chciałyby czytać skoro innych książek właściwie nie znają, bo wielu rodziców zwyczajnie nie stać kupić dziecku w księgarni.
trzeba przyznać, że jest grupa uczniów, która nie lubi i nie czyta, ale też spora grupa, która czyta z przyjemnością, książki wypożycza z biblioteki szkolnej i publicznej, ale też bardzo często kupuje.
Wybory poprzedziła akcja reklamująca: plakaty na korytarzach szkolnych , listy zalecanych książek umieszczone na gazetkach szkolnych, wystawki książek w bibliotece, przygotowano i wygłoszono rodzicom podczas zebrań semestralnych referat „ Wpływ czytelnictwa na rozwój dziecka”. Lista lektur wybranych podczas głosowania została zaprezentowana na gazetkach szkolnych i w bibliotece.
Wybory przeprowadzone zostały w auli gimnazjum podczas Dnia Wiosny i konkursu czytelniczego dla klas. Uczniowie przed wejściem na aulę otrzymali karty do głosowania, które po wypełnieniu wrzucali do urny.
W czytelni zorganizowano stały punkt wyborczy, w którym głosowali uczniowie poszczególnych klas. Ze względu na charakter przedsięwzięcia, akcja została wsparta przez nauczyciela WOS i historii, który wyjaśniał zasady wyborów i zachęcał do udziału w głosowaniu.
W Ośrodku istnieje szkoła podstawowa, gimnazjum oraz szkoła przysposabiająca do pracy. W wyborach wzięli udział uczniowie ze wszystkich poziomów nauczania. Niestety są to uczniowie z niepełnosprawnością, dlatego nie wszyscy wzięli udział. Tym, którzy wypełniali karty do głosowania bardzo się podobało. Głosowanie było dostosowane do możliwości naszych uczniów, czyli starsi wypisywali tytuły, młodsi rysowali bohatera lub ilustracje z książki. Niektórzy nie znali tytułów, ale wpisali o czym lub co lubią czytać.
Tydzień wcześniej odbył się krótki apel, w którym omówiłyśmy akcję, później wychowawcy i nauczyciel języka polskiego, w każdej klasie przygotowali listę propozycji książek dla uczniów, wywieszono w gablocie plakat informacyjny o akacji i dacie wyborów. W tym dniu w szkole zorganizowano Święto Wiosny (m.in.konkurs recytatorski) oraz przeprowadzono wybory. Uczniowie wykonali również prace plastyczne reklamujące ich ulubioną książkę.
Duża liczba głosów oddana na książkę, która nie jest zalecana dla gimnazjalistów, „Pięćdziesiąt twarzy Greya”, wynika zdaniem uczniów z ciekawości, ogromnej reklamy filmu i podawaniu tytułu z chęci zaimponowania kolegom. Tytuł ten nie jest dostępny w naszej bibliotece.
Wybory szkolne zostały poprzedzone rozmowami z czytelnikami na temat ich ulubionych książek. Uczniowie z każdej klasy wykonali plakaty promujące czytelnictwo, bibliotekę szkolną oraz ulubione książki.Młodsi uczniowie poznali takie nazwy jak: karta do głosowania, urna wyborcza, komisja i lokal wyborczy.
Wybory poprzedzone były lekcjami wychowawczymi, na których wychowawcy rozmawiali z uczniami na temat korzyści płynących z czytania (na podstawie materiałów przygotowanych przez bibliotekarzy).
Przed przystąpieniem do Ogólnopolskich Wyborów Książek wspólnie z dziewczynkami klasy czwartej na zajęciach bibliotecznych przygotowaliśmy montaż słowny wprowadzający uczestników apelu w klimat naszego przedsięwzięcia. W widocznym miejscu na tablicy ogłoszeń powiesiliśmy plakat informujący o miejscu i czasie naszych wyborów książek. Nie mogliśmy też zapomnieć
o dekoracji, którą przygotowaliśmy na sali gimnastycznej. Zdobyliśmy na ten cel nawet prawdziwą urnę. W dniu 18 marca, o godzinie 900 cała społeczność szkolna włącznie z przedszkolakami zgromadziła się na sali. Uczennice z klasy czwartej przybliżyły wszystkim cele tej akcji oraz wyrecytowały kilka wierszy i przysłów o książkach. Następnie uczniowie z każdej klasy wspólnie z wychowawcami podchodzili kolejno do urny i wrzucali przygotowane wcześniej kartki z wypisanymi tytułami według nich najciekawszych książek. Całej akcji towarzyszyła miła i podniosła atmosfera.
Młodzież bardzo chętnie wzięła udział w głosowaniu. Po przejrzeniu kart przez organizatorów ukazał się pokaźny wykaz książek charakteryzujący się różnorodnością tematyki i gatunków. Najczęstsze wybory to aktualnie modne tytuły książek dla młodzieży, jak również książki z tej samej półki, które stały się już klasyką (np. saga o Wiedźminie). Oprócz licznie reprezentowanej literatury popularnej, często wskazywane były również dzieła z kanonu literatury polskiej i obcej. Wnioski jakie nasunęły się podczas analizy wyboru książek są takie, że uczniowie naszej szkoły sporo czytają i wybierają literaturę różnorodną. Po przejrzeniu głosów została stworzona szkolna lista książek, reprezentująca zainteresowania czytelnicze naszych uczniów. Została ona umieszczona na stronie internetowej szkoły i na szkolnej tablicy ogłoszeń. Wybory książek cieszyły się dużym zainteresowaniem uczniów i nauczycieli naszej szkoły.
W centrum czytelni stanęła wielka urna, do której uczniowie wrzucali swoje karty wyborcze. Wzbudziło to wśród naszych gimnazjalistów poczucie odpowiedzialności, ponieważ pierwszy raz mogli poczuć się jak pełnoprawni wyborcy.
W wyborach uczestniczyli wszyscy uczniowie obecni w szkole w dniu wyborów. Wybory były poprzedzone zajęciami czytelniczymi prowadzonymi przez nauczyciela bibliotekarza wraz z nauczycielami języka polskiego. W trakcie zajęć uczniowie poznawali nowości wydawnicze i odwiedzali strony internetowe wydawnictw oraz portali np. lubimyczytac.pl. Wsłuchiwali się w czytane przez nauczycieli fragmenty książek. Akcja cieszyła się dużą popularnością wśród młodzieży, która chętnie dzieliła się swoimi zainteresowaniami czytelniczymi. Nasza biblioteka dzięki Radzie Rodziców oraz darczyńcom jest bardzo dobrze wyposażona w nowości wydawnicze, nabywane zgodnie z sugestiami i propozycjami uczniów. Przynosi to efekty w postaci wysokiego poziomu czytelnictwa oraz sukcesów w konkursach literackich. Młodzież z utęsknieniem czeka na nowości wydawnicze w bibliotece szkolnej, pyta o nie i chętnie je czyta.
Uczniowie naszej szkoły z wielkim entuzjazmem przyjęli informację o Ogólnopolskich Wyborach Książek. Szkoła, chociaż niewielka, stanowi centrum życia kulturalnego dla większości uczniów dojeżdżających z okolicznych wiosek. Tradycją jest uroczystość Pasowania na Czytelnika oraz Konkurs Pięknie Czytam. Skromna biblioteka na każdej przerwie cieszy się ogromnym powodzeniem. Bywa, że z racji małej powierzchni dosłownie „pęka w szwach". Zarówno młodsi jak starsi bywalcy z radością witają każdy nowo zakupiony bądź pozyskany egzemplarz.
Wybory Książek to super inicjatywa – poznaliśmy gusty czytelnicze naszych uczniów. Dziękujemy.
Pomysł z przeprowadzeniem ogólnopolskich wyborów książek jest znakomity, z radością obserwowałam uczniów, dla których głosowanie stało się pretekstem do rozmowy o książkach, wymiany informacji. To niezwykłe kiedy czytanie i znajomość wielu książek jest uznawane za trendy, jest powodem do dumy.
11 marca w naszej szkole był Dniem z Książką. Część uczniów przystąpiła do wspólnej zabawy i przebrała się za ulubionego bohatera książkowego.
Dzieci klas 1- 3 przyniosły do szkoły swoje ulubione książki i prezentowały je przed koleżankami i kolegami, czytały fragmenty na lekcjach w klasach.
Rozpoczęliśmy akcję Podaruj książkę. Jest to zbiórka książek, które zostaną przekazane do polskich szkół na Wschodzie.
Dzieci przynosiły swoje własne książki, opowiadały o lekturze i jej bohaterach. W klasach IV – VI wybory przyjęły formę debaty o książce, czytaniu, sile oddziaływania literackiego bohatera na czytelnika.
Impreza bardzo udana! Jeszcze raz gratuluje pomysłu! Dzieci – zwłaszcza młodsze – były bardzo przejęte faktem, że po raz pierwszy wzięły udział w „prawdziwych” wyborach.
Młodzież chętnie włączyła się w Ogólnopolskie Wybory Książek przygotowując urnę wyborczą oraz hasła promujące. Uczniowie potraktowali udział w akcji w sposób odpowiedzialny i poważny.
Nasz Ośrodek skupia uczniów - młodzież w wieku ponadgimnazjalnym, mających orzeczenie o upośledzeniu umysłowym w stopniu lekkim i umiarkowanym. Jest to szkoła specjalna dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych z obniżoną sprawnościa intelektualną. W Ośrodku działa biblioteka szkolna, która służy m.in. realizacji potrzeb uczniów. Staramy się przygotować naszych uczniów do życia w społeczeństwie ludzi pełnosprawnych. Takie akcje jak Ogólnopolskie Wybory Książek zbliżają ich do tego.
Jako bibliotekarze cieszymy się, że wzięliśmy udział w tym przedsięwzięciu. Oprócz oczywistych plusów tej akcji, jak np. promocja czytelnictwa i biblioteki szkolnej, znalazły się również i inne dobre strony: bliżej poznałyśmy czytelnicze gusta gimnazjalistów i tytuły ciekawych książek, którymi powinniśmy uzupełnić nasz księgozbiór. wiedza na temat tego, co „kręci” gimnazjalistów, jest dla nas bezcenna. I choć co roku zbieramy informacje na ten temat, to bardzo dziękujemy za wspaniały pomysł i zorganizowanie akcji, z której tyle jest pożytku.
Ogólnopolskie Wybory Książek przeprowadziłyśmy w naszej szkole 5 lutego br. podczas Targów 2.0 oraz od 9 do 13 lutego br. podczas Tygodnia Czytania.
Uczniowie naszej szkoły bardzo chętnie przystąpili do głosowania. Wybory przebiegały sprawnie i cieszyły się dużym zainteresowaniem.
Wybory Książek były integralnączęściąobchodów Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego w naszym gimnazjum i tworzyły z: - happenningiem proczytelniczmy, - pokazem multimedialnym prezentującym Kampaniępromującąksiążki i czytanie przygotowaną przez uczniów Gimnazjum nr 3 w ramach MMBS 2014, - konkursem gramatycznym święto książki i języka polskiego. -ksiazek.html http://g3-biblioteka.blogspot.com/2015/03/ogolnopolskie-wybory-ksiazek-wyniki.html
Naprawdę bardzo wzbogaciły mój warsztat pracy. Teraz już wiem na co zwracać uwagę i, co najważniejsze, co kupować do biblioteki aby zadowolić moich czytelników. Przyznam szczerze, że wiele tytułów mnie zaskoczyło a o wielu (wstyd przyznać) nie miałam pojęcia... Uczniowie byli naprawdę bardzo zainteresowani, długo później jeszcze dyskutowali na ten temat. Przychodzili też na drugi dzień i pytali czy już kupiłam te książki na które głosowali ;) Z wielka radością zauważyłam, że glosowaniem byli zainteresowani także nauczyciele. Byli naprawdę niepocieszeni, że nie mogą głosować...
Dziękujemy za fantastyczna zabawę!
Do Dziecięcego Szpitala Uzdrowiskowego „Słoneczko” w Kołobrzegu przyjeżdżają dzieci przewlekle chore z terenu całej Polski w wieku od 5 do 18 lat. Przy DSU „Słoneczko” funkcjonuje Zespół Szkół Specjalnych, w skład którego wchodzą szkoła podstawowa, gimnazjum i od tego roku szkolnego oddział liceum ogólnokształcącego. Młodzi kuracjusze leczą się u nas na choroby dróg oddechowych, alergię, astmę, choroby skórne, cukrzycę, otyłość i tarczycę. Turnus trwa 27 dni.
W skład Zespołu Szkół wchodzi również Zespół Pozalekcyjny Zajęć Wychowawczych. Wychowankowie zamieszkują w dwóch budynkach. W jednym dzieci młodsze ze szkoły podstawowej, w drugim gimnazjaliści oraz młodzież ponadgimnazjalna. W poszczególnych oddziałach istnieją tzw. grupy wychowawcze, których podział podyktowany jest wiekiem i schorzeniem dzieci. Przeciętna liczba dzieci w turnusie wynosi 140 osób.
Wszyscy uczniowie klas młodszych byli zaintrygowani całą akcją, starali się wypełnić kartki jak najlepiej umieli, skupiali się nad słowami, by ująć te tytułu, które ich zafascynowały. Wychowawcy klas, rodzice oraz nauczycielki bibliotekarki udzielały pomocy najmłodszym, w przypadku takije potrzeby /jak napisać takie czy inne słowo?/ . Niemal wszyscy uczniowie klas młodszych uczestniczyli w głosowaniu.
Akcja wyborcza u nas, w szkole-bibliotece, spotkała się z dużym zainteresowaniem rodziców uczniów, co nas, nauczycieli, niezmiernie ucieszyło. Wielu rodziców dopytywało po akcji, jakie były najczęściej typowane utwory, czy były tytuły książek, jakich w bibliotece nie posiadamy.
Wstępem do Wyborów było zorganizowanie wystawy informacyjnej zachęcającej do udziału w wyborach, zamieszczono nas niej notatkę o celu i dacie wyborów
Nasi czytelnicy podawali także tytuły książek, których nie ma w szkolnej bibliotece i to cieszy, bo wynika z tego, że uczniowie znajdują jeszcze inną drogę do książek ale i jest także pozytywnym bodźcem, by zakupić te książki
Byłam zaskoczona rozmaitością wskazanych tytułów i tym, że uczniowie w większości pamiętali nazwiska autorów. Większości wskazanych książek nie posiadam w zbiorach biblioteki.
Frekwencja dopisała,a uczniowie byli bardzo podekscytowani nowym przeżyciem.
Uważamy, że wybory książek to bardzo dobry pomysł – dzieci się zaangażowały, każdy uczeń chciał wziąć w nich udział. Ci, których zazwyczaj trudno nakłonić do czytania zastanowienia przyznawali, że istnieją książki, których lektura przyniosła im wiele radości. Jesteśmy małą szkółką, dlatego łatwo było zmobilizować dzieci do wzięcia udziału w akcji. Na pewno powtórzymy wybory za rok.
Na godzinach wychowawczych bibliotekarz rozmawiał z uczniami nt. celów jakie przyświecają wyborom książek , aby uczniowie zrozumieli, że mają wpływ na to jakie książki znajdą się w ich bibliotekach i jakie będą ich lektury. W klasach młodszych przeprowadzano pogadanki z dziećmi i zachęcano ich do udziału w wyborach. Pierwszoklasiści otrzymali informacje o wyborach na karteczkach , aby wspólnie z rodzicami zastanowili się, które książki najbardziej im się podobały.